Türbin Motor vs. Piston Motor

1900'lü yıllarında başından itibaren havacılık sektröründe kullanılmaya başlayan piston motorları tıpkı arabalarımızda kullandığımız gibi hava ve yakıt karışımının kapalı bir ortamda yanması ve oluşan patlamanın piston kolunu hareket etmesi prensibine göre çalışmaktadır. Bir ve birden fazla silindir içeren bu motorlar silindir kolunun hareketini basınçlı gazların genleşmesi prensibinden almaktadır. Pistonun bağlı olduğu krank şaftı ise bu hareketin tekerleklere veya pervaneye iletilmesinden sorumludur.

Piston motorlar neredeyse tüm uçan araçlarda 1950'lerin sonuna kadar kullanılmıştır. Üretimi daha basit ve ucuz olan bu motorların tek handikapı ağırlık altında zorlanmalarıdır. Ayrıca, kendi ağırlıklarının fazla olması uçan araçlara ektra bir yük bindirmektedir.


Jet çağına geçiş ile birlikte kullanılmaya başlanılan Türbin ya
da Fan motorlar piston motora göre daha hafif ve daha fazla güç üretebilmektedir. Türbin motor enerjisini yüzlerce kanatçıktan oluşan fanlardan almaktadır. Bu fanlar jet tepkisine benzer basınçı hava yardımıyla dönmekte ve bu dönüş fanlara bağlı şaftın dönmesine yardımcı olmaktadır. Bu şaft ise ana pervane ve kuyruk pervanesini döndürmektedir.

Söz konusu teknoloji sayesinde günümüz helikopterleri daha uzağa, daha yükseğe ulaşabilmekte ve daha ağır yükleri kaldırabilmektedir. Artan performans ile birlikte helikopterler dünyanın her yerinde her türlü iklim şartlarında çalışabilmektedir.

Comments